Diete de slabire

Dieta Dukan: ar trebui sa o incerc ?

Dieta Dukan este o abordare nutritionala bazata pe consumul de proteine, creata de Pieere Dukan, nutritionist si dietetician de origine franceza.

Cunoscuta ca si metoda Dukan, aceasta dieta propune un plan de mancat sanatos, bazat pe modul in care se hraneau vanatorii – culegatori primitivi. Include 100 de mancaruri, dintre care 72 sunt de origine animala si 28 sunt de origine vegetala. Persoana care tine aceasta dieta poate manca cat vrea, atat timp cat mananca numai din acele 100 de mancaruri.

Aceasta dieta a cauzat numeroase controverse si rezultatele nu sunt confirmate de studii stiintifice.

Ce este dieta Dukan?

Dieta Dukan se bazeaza pe o teorie conform careia un consum ridicat de proteine poate ajuta un om sa piarda in greutate pentru ca :

  • este saraca in calorii
  • face o persoana sa se simta satula
  • procesul de digerare a proteinelor consuma mai multa energie, prin urmare mai multe calorii

Restrictionarea consumului de carbohidrati si de grasimi induce corpului o stare asemanatoare infometarii, fiind astfel fortat sa isi consume rezervele de grasime pentru a obtine energie.

Foarte multe persoane se intreaba cat pot slabi cu dieta Dukan. O intrebare la care este destul de dificil sa dam un raspuns concret, intrucat rezultatele depind foarte mult de fiecare persoana in parte. Totusi, ca idee, cei care dieta Dukan, in general nu au probleme in a slabi cate 5 kilograme peluna.

Fazele dietei Dukan

Sunt 4 faze in dieta Dukan: faza de atac, faza de croaziera, faza de consolidare si faza de stabilizare. Aceasta dieta se concentreaza pe consumul de mancaruri naturale, nu pe cele procesate. De asemenea, incurajeaza activitatea fizica.

Faza de atac

Faza de atac tinteste spre o pierdere rapida in greutate: de la 2 pana la 3 kg, in decurs de 2 pana la 10 zile. Este de asemenea considerat a fi un mod de a “reporni” metabolismul.

Cel care incepe dieta poate alege intre 68 de surse de proteina, dar poate alege numai proteine slabe. Cantitatea este nelimitata. Nu are loc numararea caloriilor. Proteinele pot sa fie din orice sursa: carne de vaca, peste, carne de pui, oua, soia si branza de vaci, atat timp are un conntinut mic de grasimi. Trebuie evitate carnurile cu zaharuri adaugate.

Cel care incepe dieta trebuie de asemenea sa consume cel putin  o lingura si jumatate de tarate de ovaz, singura sursa de carbohidrati care este permisa in aceasta faza.

Taratele de ovaz sunt foarte bogate in fibre, asa ca o mare parte din carbohidrati nu pot fi degradati si mai apoi digerati. Acest lucru face ca taratele din ovaz sa fie mai sarace in carbohidrati decat orice alta sursa de carbohidrati. De asemenea, taratele de ovaz ajuta la suprimarea senzatiei de foame, pentru ca isi maresc de 20 de ori volumul in stomac.

Cei care urmeaza aceasta dieta trebuie sa consume cel putin 1,5 litri de apa pe zi si ar trebui sa faca zilnic 20 de minute de miscare.

dieta dukan

Faza de croaziera

Aceasta faza are scopul de a ajuta pe cel care tine dieta sa ajunga gradat la greutatea lor ideala, adaugand 32 de legume la dieta. Fructele nu sunt permise. In timpul acestei faze, o persoana tinteste sa piarda in greutate aproximativ 900 de grame in fiecare saptamana.

Daca se doreste pierderea a 13,5 kg, aceasta faza trebuie sa dureze 15 saptamani, dar daca se doreste pierderea a 9 kg, aceasta faza va tine 10 saptamani.

Cel care tine dieta poate sa manance cantitati nelimitate de proteine slabe, ca si in faza de atac, si cantitati nelimitate de legume fara amidon, precum spanacul, bama, salata verde si fasole.

Totusi, vor alterna ingerarea de proteine slabe si de legume, astfel incat intr-o zi vor manca doar proteina si in ziua urmatoare vor manca proteine cu legume sarace in amidon.

Cel care tine dieta va continua sa bea 1,5 litri de apa pe zi si o lingura d tarate de ovaz. Morcovii, porumbul si mazarea nu sunt permise, intrucat contin amidon.

De asemenea, trebuie efectuate si 30 de minute de exercitii fizice.

Faza de consolidare

Scopul acestei faze nu este de a pierde, ci de a nu recastiga in greutate.

In fiecare zi, cel care tine dieta poate consuma:

  1. cantitati nelimitate de proteine si leguma
  2. un fruct ce contine putine zaharuri
  3. o portie de branza
  4. doua felii de paine integrala

Persoana care tine dieta poate servi alimente cu amidon o data sau de doua ori si sa aiba una sau doua mese de celebrare in fiecare saptamana. La o astfel de masa, este permis orice fel de aliment.

In aceasta faza, o zi in fiecare saptamana trebuie sa fie  dedicata strict alimentelor cu proteine, preferabil aceeasi zi in fiecare saptamana.

Aceasta faza implica 25 de minute de exercitii in fiecare zi.

Faza de stabilizare

Reprezinta partea din plan care se ocupa cu intretinerea pe termen lung. Cel care tine dieta nu ar trebui sa se astepte sa piarda sau sa castige in greutate.

Oamenii pot manca orice doresc, atat timp cat urmeaza cateva reguli simple:

  1. Intr-o zi din fiecare saptamana, ar trebui sa manance doar proteine, exact ca in faza de atac
  2. Sa manance 3 linguri de tarate de ovaz in fiecare zi
  3. Exercitii fizice timp de 20 de minute pe zi
  4. Sa nu foloseasca lifturile sau scarile rulante

Faza de stabilizare reprezinta un plan pe termen lung, care devine mai mult un stil de viata.

Cei care tin dieta pot consuma indulcitori artificiali, mai multe tipuri de otet, gume si condimente. De asemenea, e recomandat si consumul de minerale si multivitamine.

Idei de gatit

Intrucat multe alimente sunt supuse restrictiilor, cel care tine dieta are nevoie de idei foarte creative de gatit pentru a face mancarea gustoasa.

Aici sunt cateva moduri de a spori gustul mancarii:

  • gatirea pe gratar a carnii si pestelui, in loc de tigaie
  • foloseste suc de lamaie sau sos de soia in locul sosurilor
  • Foloseste condimente si plante pentru aromare, de exemplu, crevetii cu ghimbir sau pui cu scortisoara
  • inlocuieste branza cu tofu sau cu branza slaba

Prin ce este diferita dieta Dukan fata de dieta Atkins ?
Siteul web dedicat dietei Dukan explica ca exista similaritati intre dieta Dukan si dieta Atkins, intrucat ambele implica un consum redus de carbohidrati. Pentru mai multe detalii despre dieta Atkins, va recomand sa vizitati siteul oficial Atikins.

Totusi, sunt anumite diferente cheie:
  • In dieta Dukan, nu se numara caloriile, carbohidratii sau alte valori nutritionale
  • Dieta Dukan ofera o lista cu 100 de alimente, plus unele alimente noi in ultima faza
  • Aceasta dieta se concentreaza pe proteinele slabe, inclusiv produsele lactate slabe, dar dieta Atkins nu are limite cand vine vorba de grasimile din produsele lactate, carne sau grasimile saturate
  • Consumul alimentelor din cele 100 poate fi nelimitat
  • Antrenarea, sub forma unui plan interactiv personalizat, monitorizeaza zilnic progresul unei persoane
Cat de eficienta e dieta Dukan ?

Criticii dietei subliniaza ca este incompleta din punct de vedere nutritional, din moment ce interzice anumite grupe de mancare, precum cerealele si fructele.

Evaluatorii au criticat de asemenea aceasta dieta pentru ca e greu de urmat si plina de inconveniente, pentru ca totul trebuie pregatit cu atentie.

Alte probleme includ:

  • Pierderea initiala in greutate e reprezentata in mare parte de apa
  • Alimentele cu proteine slabe, precum carnea si pestele, pot fi scumpe
  • Regulile sunt stricte si optiunile sunt plictitoare, asa ca sunt greu de urmat

Serviciul National de Sanatate (NHS– National Health Service) din Regatul Unit al Marii Britanii a comentat: “In cele din urma, o dieta la fel de restrictiva ca si dieta Dukan va avea ca rezultat pierderea in greutate doar datorita unui deficit caloric, ca rezultat al optiunilor limitate de alimente, plictiselii si lipsa entuziasmului fata de mancare.

Un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea Granada din Spania sugereaza ca o dieta bogata in proteine poate duce la afectiuni renale pe termen lung. Pana acum ,nici o cercetare nu a dovedit ca dieta Dukan este sigura sau eficienta.

 

Leave a Reply